NOWA DROGA DO WIEDZY
Projekt EFS „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” wygrały aż 4 szkoły
z Zatorszczyzny: SP w Laskowej, ZS w Zatorze, ZS w Podolszu i ZS w Graboszycach.
Wszystkie te placówki nie tylko wzbogaciły się o pomoce dydaktyczne dla klas I o wartości 8 000 zł, ale przede wszystkim wyszły na przeciw reformie oświatowej.
Głównym celem projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną poprzez kształtowanie kluczowych kompetencji w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
H.Gardner proponuje nietradycyjne spojrzenie na możliwości rozwojowe człowieka, jego szanse edukacyjne oraz inną niż tradycyjna – wizję szkoły.
H. Gardner podważa tezę o istnieniu tylko jednej inteligencji, mierzonej przy użyciu technik psychometrycznych. Uważa on, że istnieje wiele inteligencji, nie wszystkie są zbadane i nazwane. W odniesieniu do dzieci wyróżnia i opisuje 8 inteligencji: językową, matematyczno - logiczną, wizualno - przestrzenną, muzyczną, przyrodniczą, ruchową, interpersonalną, intrapersonalną.
Koncepcja inteligencji wielorakich, obok teorii inteligencji społecznej, emocjonalnej czy praktycznej jest zaliczana do grupy z "poza IQ" - nie mierzy się inteligencji za pomocą standaryzowanych testów.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA TEORII INTELIGENCJI WIELORAKICH
Każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji, w różnym stopniu rozwinięte
Tworzą one indywidualny profil inteligencji, charakterystyczny dla danej osoby
Profil inteligencji jest dynamiczny, zmienia się w trakcie rozwoju
Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują
Każdą inteligencję można rozwijać w działaniu, właściwie organizując środowisko rozwoju człowieka
Wszystkie inteligencje są równoprawne
Projekt będzie trwał 3 lata. Każda klasa I zaprezentuje rodzicom, środowisku efekty nauki poprzez zabawę.
Każdy rodzic będzie mógł dostrzec mocne strony swojej pociechy i uświadomić sobie jej zdolności.
Proces kształcenia oparty będzie na aktywności i samodzielności, wiązaniu poznania z uwzględnianiem indywidualnego profilu inteligencji dziecka, jego kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę.
W klasie, w której uczą się pierwszoklasiści, powstają kąciki zainteresowań z licznymi pomocami
naukowymi, grami, instrumentami muzycznymi, rekwizytami.
Chcemy, aby pierwsze uczniowskie doświadczenia stały się dla każdego dziecka początkiem drogi do wiedzy o swoich mocnych stronach i nieograniczonych możliwościach rozwoju, budowania wewnętrznej motywacji do uczenia się, twórczej drogi do sukcesów edukacyjnych i życiowych.
Koordynatorem projektu jest P. Barbara Szeląg- starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Krakowie; specjalista w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, autor i pomysłodawca wielu przedsięwzięć na rzecz edukacji.
ROK 2008/2009
Podczas realizacji Projektu,
uczniowie uczyli się asertywności,
korzystania z różnych źródeł,
twórczego myślenia literackiego,
wyrażania własnych przemyśleń
i zasad kulturalnego prowadzenia rozmów.
ROK 2010/2011
"NA TROPACH PRZYRODY"
Podczas zajęć dzieci zbadają skąd się wzięły pory roku,
dlaczego wieje wiatr, jak odczytać pogodę,
poznają tajemnicę światła, działanie termometru, mikroskopu, itd...
Będą się bawić, tworzyć i odkrywać
z wykorzystaniem pomocy Projektu.
Każde dziecko odkryje w sobie to, co najlepsze posiada i co czyni go wyjątkowym